Create The Future
نویسنده :هاتف فرجی
تاریخ:چهارشنبه 28 فروردین 1392-09:09 ب.ظ

ماده خنک کننده با آلایندگی کمتر

  کادیلاک XTS اولین خودروی ساخت ایالات متحده بود که ......

که در سیستم ارکاندیشن آن به جای ماده خنک کننده R-134a از R-1234yf استفاده شده است.البته اروپاییان جدیت بیشتری در استفاده از این ماده خنک کننده دارند چرا که اسفاده از آن را در پلت فرم خودروهای جدید از ابتدای ژانویه سال 2011 آغاز کرده اند.
در ایالات متحده مشکل این است که کمپانی "هانی ول" امتیاز آن را به صورت انحصاری در اختیار خود گرفته است.همین طور چین و دولت آن در انجام یک کار مشارکتی با کمپانی مذکور دچار تاخیر شده و در حال حاضر کمپانی معروف "دوپان" تولید کننده این ماده خنک کننده در چین است.
شرکت  "هانی ول"  قراردادی با جنرال موتورز برای تامین ماده خنک کننده 34-12 برای کادیلاک XTS و همین طور ATS داردکه مدل آخری تا پایان سال 2013 وارد بازار خواهد شد.دلیل انتخاب این ماده خنک کننده این است که هیچ گونه بحث و جدلی که مخالفت استفاده از آن را مطرح کند در بین نبوده است.
البته در بدو امر مخالفت های زیادی با آن به عمل آمد که ناشی از هزینه بالای استفاده از آن بود ولی بعدها با مشخص شدن مزایا و منافع آن استفاده از آن رایج شد.در خصوص هزینه باید گفت که هزینه 400 گرم این ماده خنک کننده حدود 70 دلار بوده در حالی که قیمت همین مقدار از ماده خنک کننده R-134a که هم اکنون مورد استفاده است دقیقا 5.6 دلار ایالات متحده است.
اما این دو ماده خنک کننده را نباید صرفا از بعد هزینه ای مورد مقایسه قرار داد.بلکه مزیت34-12 را باید در فعل و انفعال شیمیایی آن در اتمسفر جستجو کرد و چیزی که به آن پتانسیل گرمایش زمین میگویند.
براساس پتانسیل گرمایش زمین میان دی اکسید کربن مجاز باید عدد یک باشد و این در حالی است که این عدد در مورد R-134a دقیقا 1430بوده و در مورد ماره خنک کننده 34-12 فقط عدد 4 است.






شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic