تبلیغات
Mechanical Men - مطالبی کوتاه در مورد زاویه کمبر. پیچ جاده و مرکز ثقل خودرو

Create The Future
نویسنده :مهدی کاظمی
تاریخ:پنجشنبه 1 فروردین 1392-02:35 ب.ظ

مطالبی کوتاه در مورد زاویه کمبر. پیچ جاده و مرکز ثقل خودرو


1.زاویه کمبر

زاویه کمبر یکی از زوایای مهم هندسی چرخ های خودروست.
تغییر در مقدار و علامت آن تاثیر بسیار زیادی بر روی دینامیک حرکت خودرو و میزان ساییدگی لاستیک ها و سرعت استهلاک قطعات جلوبندی خودرو خواهد گذاشت.

مزیت کمبر منفی پایداری بهتر خودرو در پیچ ها و عیب آن ساییدگی سطح داخلی لاستیک هاست. (ایده آل برای مسابقات ریس)

در کمبر صفر سطح تماس تایر با جاده در زمان ایستا حداکثر است. (ایده آل برای مسابقات درگ)

کمبر مثبت در کورس های بالای تعلیق (بازی زیاد فنر) مناسب است. (ایده آل برای مسابقات آفرود)

----------------------------------------------------------------------------------------
2.پیچ جاده
قانون اول نیوتن:
اگر به جسم نیرویی وارد نشود، چنانچه جسم در حالت سکون باشد تا ابد ساکن می ماند، و اگر جسم در حال حرکت باشد تا ابد با همان سرعت و در همان جهت به حرکتش ادامه می دهد.
به این قانون، قانون لختی یا اینرسی هم میگویند.

قانون سوم نیوتن:
هر عملی را عکس العملی است، مساوی آن و در جهت خلاف آن . . .
این قانون به قانون کنش و واکنش هم معروف میباشد.
پس شما همواره در زمان عبور از پیچ با خودرو، به علت وجود نیروی متوجه به مرکز در معرض مواجهه با دو تهدید جهت منحرف شدن از پیچ هستید.
1. خودرو شما مایل است تا سرعت و جهت سرعت خود را، که همواره عمود بر شعاع پیچ می باشد، حفظ کند.
2. گشتاور نیروی واکنش که در جهت عکس نیروی اعمال شده به طرف خارج از پیچ می باشد و به مرکز ثقل خودرو وارد می شود.
حاصل این دو قانون نیوتن، در اینجا نیرویی فرضی با عنوان نیروی گریز از مرکز را، برای منحرف شدن و یا واژگون شدن خودرو در زمان عبور از پیچ، برای ما به ارمغان می آورد.
به عبارت دیگر:
زمانی که خودرو شما، علی رقم چرخش کامل فرمان، مستقیما از پیچ به خارج از پیچ کشیده می شود، شما در حال مبارزه با قانون اول نیوتن هستید!
اما زمانی که به هنگام عبور از پیچ، خودرو شما می رود تا واژگون شود، این زمان قانون سوم نیوتن است که مرکز ثقل خودرو شما را هدف گرفته است!
-----------------------------------------------------------------------------------------
3.مرکز ثقل خودرو
جایی است که قانون سوم نیوتن جهت واژگون نمودن خودرو شما آن را هدف می گیرد.
زمانی که گشتاور حاصل از واکنش نیروی دورانی از نیروی وزنی خودرو که به مرکز ثقل خودرو اعمال می شود بیشتر باشد، خودرو محکوم به واژگون شدن است.
عواملی چون، پهنای خودرو (با احتساب پهنای لاستیک)، ارتفاع خودرو و تجمیع حداکثر اوزان قطعات خودرو در کمترین ارتفاع ممکن، می تواند در مقدار ارتفاع مرکز ثقل خودرو موثر باشد.
بطور معمول مقدار ثقل را در خودروها، با عنوان شتاب مرکز ثقل و بر حسب شتاب گرانش زمین (g) یا همان (9.81 متر بر مجذور ثانیه) محاسبه می کنند.
به طور مثال زمانی که می گویند شتاب مرکز ثقل خودرویی 1.0 جی می باشد، یعنی شتابی برابر با شتاب گرانش زمین (نیرویی برابر با نیروی وزنی همان خودرو W=m.g) لازم است تا ضمن اعمال به مرکز ثقل بتوان خودرو را پیش از لغزیدن واژگون ساخت.




بخشی
پنجشنبه 8 فروردین 1392 10:00 ب.ظ
عالیه-افرین
هاتف
پنجشنبه 8 فروردین 1392 07:06 ب.ظ
مهدی جان ای كاش یه كم بیشتر راجع به شتاب جی توضیح میدادی...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.